Facebook bilgilerinizle otomatik olarak siteye giriş yapıyorsunuz
  1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

Hatalı Zayıflama Programları

Hatalı Zayıflama Programları

Bu bölümde zayıflama sektöründe edindiğim 26 yıllık tecrübeyle sağlığınıza orta uzun vadede zarar verecek, bu nedenle de asla uygulanmaması gerekli diyetleri gerekçeleriyle anlatacağım. Temel bir prensip olarak beslenme konusunda uzman olmayanların önerdiği hiçbir diyet uygulanmamalıdır.

Kişiye özel olmayan özellikle gazete/dergilerde yayınlanan standart diyetler asla denenmemelidir. Kısa sürede çok hızlı kilo kaybettiren mucizevi-sihirli-şok diyetler sağlığınızın en büyük düşmanıdır. Cazip reklam sloganlarına kanmayınız. Yaş, cinsiyet ve aktivite gözetilmeksizin hazırlanan çok düşük kalorili diyetlerden uzak durunuz. Zayıflama ilacı adı altında pazarlanan her türlü haptan sakınınız.

Bu tip programlara örnekler:

Dönem dönem özellikle yaz mevsimi yaklaşırken başta televizyon olmak üzere çeşitli görsel ve basılı medya tarafından allanıp pullanarak moda haline getirilen kişinin sağlıkla ilgili bilgisizliği sömürülerek umut tacirliği yapan diyetler ortaya çıkar. Moda deyimi bir süre sonra tamamen terkedilerek gündemden silinmelerinden gelmektedir. Bunların ortak özellikleri sağlıkla hiç bağdaşmayan çok düşük kalorili diyetler olmalarıdır. Bu diyetlerin karbonhidrat miktarı günlük neredeyse 50gr'ın altına indirildiğinden ketojenik diyetler olarak adlandırılır. Normalde kanda eser miktarda bulunan keton cisimleri açlık nedeniyle normal yakıtın yerine geçerek açığa çıkar ve kanda birikirler.

Karbonhidrat günlük toplam enerjinin %5’i kadar olunca doğal olarak protein ve yağ yüzdeleri çok yüksektir. Bu diyetin prototipi "Atkins diyeti"dir. Bu özel diyette protein ve yağ oranları çok yüksek, üstelik tüketimleri de serbesttir. Enerji toplamı diğer ketojenik diyetlerden yüksektir. Enerjinin %25’i proteinden, %70’i yağdan ve sadece %5 kadarı karbonhidrattan sağlanır. Yüksek oranda doymuş yağ asidi (hayvansal gıda) içerdiğinden tamamen sağlıksızdır. Bugünlerin son modası "Dukan Diyeti" de maalesef böyle bir diyettir. İnsan sağlığı ile asla bağdaşmayan bu diyette de insanlar gün boyu sınırsız miktarda et yemeye özendirilmekte ilerleyen dönemlerde (güvence-koruma dönemleri) dahi ekmek grubu ve/veya meyva tüketilmesine izin verilmemektedir. Buna karşılık Dukan marka yulaf ezmesi tüketilmesi zorunlu kılınmakta ayrıca program başından beri serbestçe tüketilmesi istenen ete karşılık peynir anlamsızca günde 40gr'la sınırlandırılmaktadır. En acıklı olansa bu kadar sağlıkla bağdaşmayan bir diyetin dünyada milyonlarca insan tarafından uygulanmaya devam edilmesidir. Daha geçenlerde 48 yaşında fevkalade iyi yetişmiş, kültürlü ve bilinçli bir bayan hastam 2 ay sonunda 6 kg verdiği tamamen kendisine özel %100 sağlıklı beslenme programını “ben böyle beslenmekten sıkıldım” diyerek terketti ve Dukan Diyetine başladı. Söyleyecek söz bulamadım. İnsan sağlığıyla bu kadar mı kumar oynar? Anlamak mümkün değil.

Bir dönem karbonhidrat ve proteini bir arada tüketmeye izin vermeyen diyetler vardı. Bunların en ünlüsü "Montignac Diyeti"ydi. Bu diyeti uygulayan insanlar arasında koroner damar hastalıklarından ölümler artınca diyet de terk edildi. Ben Montignac diyeti uygularken 38 yaşında hayatını kaybeden bayan hasta tanıdım.

Karbonhidrat, protein ve yağ içeren besinlerin ayrı ayrı tüketilmesi sağlık açısından son derece sakıncalıdır. Bir yaşına kadar bebeğin sadece anne sütü ile beslendiğini bir kez daha hatırlatmakta yarar var. Anne sütünde bu 3 temel besin grubu bir arada bulunurlar. Doğa bunların ayrı ayrı tüketilmesini uygun görseydi 3’ü birlikte aynı gıdada bulunmazdı herhalde.

Beverly Hills diyeti; sadece meyva tüketimine dayanan tek besin diyetlerine örnektir. Günlük önerilen ortalama 900 Kcal enerjidir. %95 karbonhidrat, %5 protein (bitkisel protein)’den oluşur, yağ içermez. Başta protein, B grubu vitaminler, kalsiyum, çinko, demir, fosfor ve magnezyum bakımından son derece fakirdir.

Pritikin diyeti; vejetaryen, az yağlı, yüksek posalı bir diyettir. Ortalama günlük 700-1200 Kcal enerji sağlar. %65 karbonhidrat, %10 yağ ve %25 bitkisel protein içerir. Kalsiyum ve B12 vitamini bakımından çok fakirdir.

Besinlerin içerdikleri karbonhidrat değerine göre puanlandırıldığı "Karbonhidrat Diyeti"nde günde 50 puandan fazla karbonhidrat alınmasına izin verilmez.

Tamamen Ticari Diyetler

"Yedikçe Zayıfla", "Mucizevi Zayıflama Formülü" gibi ticari sloganlarla pazarlanan pek çok diyetin ortak paydası süratle kilo kaybı sağlamaktır. Zayıflamanın esası olan "yağ yakma",yani vücudun depoladığı fazla yağlarından kurtulması amaçlanmamıştır. Bu diyetlerle süratle verilen kiloların diyet terkedildiğinde daha da hızlı geri alınması kaçınılmazdır. Hele "Diyet yapmadan zayıfla", "şu tozu iç zayıfla" sloganları ile pazarlananlardan bahsetmek dahi istemiyorum.

Kan grubuna göre beslenmede; kan grubu A ve O olanlara süt ve süt ürünleri önerilmemektedir. Çoğunluğu oluşturan bu iki kan grubuna mensup olanların doğumdan itibaren yanlış beslendiklerini varsaymak gibi komik bir durum ortaya çıkmaktadır. Kaldı ki hiçbir kan grubunun besin tüketimiyle herhangi bir ilişkisi yoktur.